Jak si co nejvýhodněji prodat byt

Prodej bytu je velký krok, který může být stresující a náročný. Takovouto transakci většina z nás realizuje jednou, možná dvakrát za život, proto je důležité znát veškeré nástrahy, které Vás mohou při prodeji Vaší nemovitosti potkat.

Pakliže jste se dostali do tíživé životní situace a potřebujete rychle hotovost, můžete zvážit rychlý odkup Vaší nemovitosti. Byt nebo dům si prohlédneme a vždy Vám dáme férovou finanční nabídku. Pakliže se dohodneme, peníze Vám vyplatíme do několika dní. Případně Vám zaplatíme zálohu a byt začneme společně prodávat, zbytek peněz obdržíte po úspěšném prodeji. Neváhejte nás kontaktovat. 

Pokud ale chcete prodat svůj byt běžným způsobem, za co nejlepší cenu a ideálně v co nejkratším čase, je důležité dodržet určité kroky a být si vědom svých povinností jako prodávajícího.

1. Nejprve si připravte všechny potřebné papíry

Ať už prodáváte byt nebo dům nebo i pozemek, měli byste mít připravenou veškerou dokumentaci. Základ je list vlastnictví. Získáte ho na katastru nemovitostí, na oficiálních stránkách katastru www.cuzk.cz. Zde je nutné se přihlásit, a to buď přes osobní identitu nebo se registrovat. Na listu vlastnictví vidíte vše podstatné, co se vaší nemovitosti týká. Důležité je ideálně předem odstranit právní vady, jako jsou různá věcná břemena, zástavní práva, exekuce, přístupy k nemovitosti, kolaudace, atd. U pozemků to jsou možnosti výstavby, atd. Existují lidé, které tato omezení Vaší nemovitosti od její koupě z opatrnosti odradí. Také budete potřebovat plány nemovitosti, průkaz energetické náročnosti budovy, případně u bytů evidenční list, či potvrzení o bezdlužnosti na fondu oprav. To jsou všechno dokumenty, které je k prodeji vhodné mít. Protože kdo je připraven, není zastižen.  

2. Určete si reálnou tržní cenu

Tržní odhad Vám rádi sdělíme u nás v kanceláři. A nejedná se o online vyplněný dotazník, který z vás pouze tahá vaše údaje, jak to dělají mnohé servery. Budete mluvit s reálným makléřem naší společnosti, který má na starosti Vaši lokalitu, a kromě jiného i cenové mapy, tj. reálné ceny z katastru nemovitostí z poslední doby. Proto, v případě, že chcete odhadnout vaši nemovitost, kontaktujte nás.

 Chci odhad nemovitosti 

Když si stanovíte nabídkovou cenu sami, existují určité předpoklady, zda jste ji určili správně. Pakliže se Vám nikdo neozývá, týden, dva týdny, nemovitost bude zřejmě příliš drahá. Pokud Vám zavolá během hodiny pět lidí a nejedná se o realitní makléře nabízející své služby, pak jste zřejmě stanovili cenu příliš štědře. Ideál je, když se Vám během prvního týdne nabízení ozvou dvoje, troje zájemci, pak jste zřejmě cenu stanovili správně. Pochopitelně hodně dělá lokalita, nemovitost jako taková, období, atd..

3. Interiér připravte na focení

Pro úspěšný prodej je vhodné se odlišit od jiných bytů. Kromě nízké ceny dokážou zájemce o koupi nalákat především atraktivní fotky nebo video. Jedná-li se o starší byt, zvažte drobné investice do předprodejní přípravy. Například vyměňte stará světla za nová ledková, vyměňte vypínače za nové, natřete futra dveří nebo vyhoďte starý koberec, zkrátka byt nějak „zhodnoťte“, aby se lépe prodával. Staré byty či domy určitě vykliďte, vymalujte a velmi načisto ukliďte. Teprve nyní jste připraveni na focení.

Vyfotit byt tak, aby to opravdu dobře vypadalo je poměrně složité. Zkušenému makléři nebo profi fotografovi to zabere dost času. Navíc je žádoucí mít kvalitní foťák. Existuje tzv. homestaging, kterému se věnují některé realitní kanceláře nebo bytový designéři. Vám by mohlo stačit, když odstraníte všechny drobné věci, věci osobní povahy, no a uklidíte, ustelete, vše rozsvítíte, můžete prostřít na stůl, koupit nějaké květiny do vázy, atd.   

 

4. Inzerce 

Po přípravě a nafocení bytu je důležité jej inzerovat. Inzerát by měl být poutavý a měl by obsahovat všechny důležité informace o bytě. Inspirací Vám budiž podobné inzeráty, příp. pokud ve Vás dřímá malý poeta, můžete budoucí kupující zaujmout i neotřelým popisem nemovitosti. Inzerát můžete umístit jak na internet, tak do tisku nebo příp. vytvořit přímo webovou stránku dané nemovitosti. Každopádně platí přímá úměra, že čím více lidí nabídku uvidí, tím více se jich na inzerci ozve. Vyplatí se inzerovat na dražší placené servery, jsou více vyhledávané, a nabídku také pravidelně topovat. Inzerce, vč. různých podpůrných propagací nemovitosti, v dnešní době stojí nemalé peníze, ale vyplatí se. Doporučujeme využít také sociální sítě, případně vyvěsit třeba na balkon prodávané nemovitosti ceduli Na prodej. Do marketingu každopádně rozhodně investujte. 

5. Prohlídky

Hlavním cílem všeho snažení je dostat zájemce o koupi na prohlídku. Prohlídky realizujte časově tak, aby se zájemcům byt co nejvíce zalíbil. Zkušenosti v tomto mají profesionální makléři, kteří už vědí, jaká je ideální doba, zda vzít např. více zájemců najednou, atd. V dnešní době je zájemců o koupi poměrně málo, takže prohlídkou byste je měli ohromit hned na první dojem. Také je důležité Vaše vystupování a projev. Zajímejte se o to, jak by nemovitost případně financovali a buďte vstřícní. Někde je předmětem jednání také licitace kupní ceny. Jsou určité techniky, jak slevu vyjednat opravdu minimální, ale vždy záleží na obou stranách obchodu. Jednání můžou být zcela jednoduchá, ale jak už to bývá, i složitá. 

Chci prodat s BYTY Západ

6. Právní a finanční servis 

Pakliže jste se s kupujícími domluvili, ještě nemáte vyhráno. Než dáte případ advokátní kanceláři, je nutné vědět, jak budou kupující byt financovat. Bude se financovat hypotékou? Pakliže ano, budete s největší pravděpodobností muset řešit odhad nemovitosti a uzavírat zástavní smlouvu s bankou. Zpracování kupní smlouvy a smlouvy o advokátní úschově předejte advokátní kanceláři. Zase nemalé peníze, ale vyplatí se. I většina realitních kanceláří předává podklady pro vyhotovení smluv spolupracující AK a dál řeší „pouze“ financování s kupujícím a následné přepisy a převody energií a služeb. 

Před veškerým tímto procesem doporučujeme s kupujícími uzavřít nějaký typ rezervační smlouvy, tak jak to běžně realitky dělají. Vyhýbají se tak situaci, kdy kupující i přes veškerá ujišťování, že má o byt zájem nakonec po dvou měsících z koupě vycouvá. Vám mezitím utečou jiní zájemci. Celkem častá situace.  

Co říci závěrem

Prodej bytu na vlastní pěst není úplně jednoduchá záležitost. Ne nadarmo se zajištěním prodeje živí nespočet realitních kanceláří. I když ne všechny poskytují stejně kvalitní služby. Mnozí odpůrci realitních kanceláří navíc argumentují výší provizí realitní kanceláře. Ale pakliže se jedná o obvyklou výši provize, kvalitní realitní kancelář je prakticky vždy schopná nemovitost prodat za vyšší cenu a na svou provizi si tak v podstatě vydělá. Navíc významnou část nákladů spojených s prodejem byste nesli tak jako tak. Přidanou hodnotou realitní kanceláře pak je, že Vás prodejem provede bez jakýchkoliv Vašich starostí, ztráty času a nervů.

Tajemství jakéhokoliv úspěchu spočívá v tom, dělat obvyklé věci neobvykle dobře. A to platí i pro prodej nemovitosti, bytu nebo domu. Ať už v Praze, v Plzni nebo na Šumavě. Ať se rozhodnete jakkoliv, přejeme Vám v prodeji Vaší nemovitosti nebo ve výběru realitní kanceláře hodně štěstí.